Training en wedstrijd in Sonderborg (Denemarken) op Hemelvaartweekend: Maxim Teerlynck was er bij! Een verslag …

26 05 2013

 

DK 2

Eerste trainingsdag verliep niet zo lekker

Na een lange rit kwamen we donderdag omstreeks 2 uur  toe.  We werden vriendelijk onthaald op de club, de Belgische vlag werd zelfs getrokken. Ik kreeg van Jurgen Holm (= de maker van de Green zeilen) meteen al de planning te horen van de training.  Het  was een open training en zowel een Noor als een Spanjaard namen deel. Van Jurgen mocht ik meevaren met de eerste groep (bij de besten), maar dat bleek misschien niet de beste keuze. Na lang niet gezeild te hebben, voelde ik toch wel dat het weer zoeken was naar de juiste trim en feeling met de boten. Er stond zo’n 3 à 4 bft uit het ZW (landwind) en er waren veel windschiften. Verder was het ook nog moeilijk varen op de golfjes, die vrij hoog  waren voor de wind die er was. We sloten de training af met een wedstrijdje en daar bleek dat het niet makkelijk ging worden daar ik hekkensluiter was.

DK 1

De volgende dag werd er opnieuw een training georganiseerd, maar veel Denen gaven forfait omdat ze 2 dagen training te veel vonden. Ik moest zelf ook forfait geven vanwege de blessure aan beide knieën, waarvoor ik nu intensieve kiné volg. Achteraf wel nog een briefing gekregen van Jurgen en hij raadde me aan mijn green sail op te zetten doordat dat wat vlakker is dan mijn North Sail en zo meer power kan generen wat moet helpen door de golven te beuken.  ’s Avonds nog kunnen inschrijven en de sailing instructions doornemen, of toch proberen… De sailing instructions waren in het Deens en dat klinkt misschien een beetje Duits, maar het word geschreven als chinees.

Ik hield me sterk op de eerste wedstrijddag

Eerste start gepland om 11u, maar daar de wind het een beetje liet afweten kregen we de uitstelvlag te zien op de startboot. Na een uurtje begon de wind er eindelijk een beetje door te komen uit het ZZO tot 2 à 3 bft. Je merkte dat er hard gevochten ging worden want bij de eerste start kregen we 2 algemene terugroepen en werden er al direct een 10-tal BFD’s uitgedeeld. De eerste manche wist ik als 21ste te finishen van de 44. Na de eerste manche kregen we weer even uitstel omdat de wind draaide richting het Z en het parcours moest verlegd worden. Uiteindelijk nog een 2de en 3de manche kunnen varen met 31 en 21 als resultaten. Ik mocht al bij al tevreden zijn over het resultaat dat ik behaalde. Ik stond overall na de eerste dag op de 24ste plaats.

Een iets mindere 2de dag

Vandaag werden er 4 manches gezeild met wisselvallige wind. De eerste 2 manches werden  weer gezeild met 2 à 3 bft uit het  Z met een 39ste en 30ste plaats. Het was heel de ochtend betrokken weer en na de 2de manche kregen we een zware bui over ons heen waarna de wind er door kwam tot een 4 bft. De derde manche werd zeilen op wolken. Ik was slecht vertrokken, maar door een wolk te nemen een enorm stuk opgeschoven naar voor, maar jammer genoeg terug een aantal plaatsen verloren en gefinisht als 26ste net als de laatste manche. Tegen 15u vertrokken we terug richting haven om onze boot af te tuigen en terug huiswaarts te vertrekken.  In  het eindklassement zakte ik een aantal plaatsen terug en eindigde als 29ste in totaal.

Op de prijsuitreiking  werden de eerst 5 mannen en vrouwen in de bloemetjes gezet. Iedere deelnemer kreeg ook een plateautje met snoepen en een laptoptas en GSM zakje van TORM (sponsor van Deense zeilers).

DK 3

Acties

Information

Geef een reactie

