50 jaar Europe Class Belgium: een beknopte historiek …

27 08 2013

50 years europe belgium 2013De Europe klasse bestaat 50 jaar ! Een terugblik …

De Europe is ontstaan uit de internationale Moth-klasse die in 1935 werd opgericht in de VS.  De Moth was geen eenheidsklasse, maar een zogenaamde “restrictieklasse“: de bouw was volledig vrij, afgezien van enkele beperkingen (“restricties”), nl. de lengte (11 voet) en de zeiloppervlakte (7m²),

In 1938 werd de klasse in Europa geïntroduceerd, vooral in Frankrijk, waar men na enige boten naar Amerikaans model te hebben gebouwd, de “Moth NANTAIS” ontwierp, die een voor die tijd groot succes kende.  Andere types, die in die tijd het licht zagen, waren de “DERVIN”, de “STAEMPFLI” en de “WILLIAM.” Later kwamen er nog vele varianten. Zo was er de Zwitser FRAGNIERE, van wie het ontwerp een groot deel van de jaren  50 standhield,  Een andere naam uit die periode was John WESTELL,  die zich voor zijn ontwerp inspireerde op de 505 en de MOTH FAUROUX.

De ontwikkeling van de klasse  nam pas een echte vlucht na het op de markt komen van watervaste triplex, Dit liet immers de amateur toe lichte boten te bouwen voor aanvaardbare prijzen.  Wanneer in het begin van de zestiger jaren de klasse in volle expansie is, duiken nieuwe materialen op in de houtconstructie.

In die periode ontstonden vloten in Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Tsjecho-Slowakije, Portugal en Duitsland, elk met zijn eigen type boot, dat in beperkte series werd gebouwd.

Enkele leden van de Franse MOTH federatie streefden echter naar een eenheidsklasse d.w.z een boot gebouwd volgens strenge regels wat betreft vorm en gewicht.  In België werd er op dat ogenblik ook aan een boot gewerkt onder impuls van RENE COUNET. Uit de samenwerking met de scheepsarchitect PIERRE MARIQUE ontstond de MOTH MARCOUNET, die het uiteindelijk ontwerp dicht benaderde. Ten slotte werd in 1963 een nog meer uitgewerkt ontwerp van de Belg ALOIS ROLAND weerhouden als nieuwe eenheidsklasse.  De Moth en Europe ontwikkelen zich van dan af onafhankelijk van elkaar.

In 1966 wordt een eerste eigen wereldkampioenschap georganiseerd in Antibes;  Onze landgenoot PAUL MAES wordt de winnaar.

Vanaf dat jaar ontwikkelt de Europe zich, vooral onder impuls van FRANCOIS de HARLEZ, als eerste voorzitter van de EUROPE CLASS UNION,  samen met de Franse Europe klasse over Europa tot in Tsjecho-Slowakije, dat in1987 een ploeg afvaardigde naar de Belgische kampioenschappen te Nieuwpoort

Ondertussen bouwt ALOIS ROLAND boten aan hoog tempo.  Zijn vakmanschap wordt nog bewezen door het feit dat (niettegenstaande zijn werf in 1979 dichtging) er tot op heden Rolands rondvaren.

Na enkelen jaren wordt het rompgewicht opgetrokken tot 45 kg om toe te laten polyester rompen te bouwen die voldoende stijf en duurzaam zijn.  Een van de eerste polyester boten was de ESTEREL van PIERRE SAINT JEAN, die in 1975 op 55 jarige leeftijd wereldkampioen werd, na voordien een indrukwekkend palmares te hebben bij mekaar gezeild.

In die periode is het zwaartepunt van de rompontwikkeling langzaam maar zeker naar Scandinavië verschoven.

Nog later komt de overschakeling van houten naar aluminium masten, wat het voor de zeilers gemakkelijker maakt een tuig te kiezen dat overeenkomt met de eigen fysieke capaciteiten. Bovendien verhoogt het gebruik van aluminium het potentieel aan kracht en snelheid.

De gebruikte materialen en het productieproces verbeterde nog.  De quasi onbreekbare epoxy masten bijvoorbeeld doen hun intrede.  Alle materialen (met uitzondering natuurlijk van de zeilen) zijn uitermate duurzaam.

Op die manier ontstond er een zeewaardige, vinnige boot, met veelvuldige trimmogelijkheden, snel op de ruime windse rakken, aanpasbaar aan de zeiler (gewicht, conditie, zeilvaardigheid), die een grote stuurvaardigheid vereist en waar jonge (en oudere) zeilers enorm veel van kunnen opstekenEen boot, die zijn waarde behoudt, niet alleen wat de prijs betreft, maar ook met betrekking tot de zeiltechnische aspecten !

En niet in het minst: een esthetisch oogverblindend mooie boot !

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: