De mening van twee jonge kampioenen : Trine Brentzen en Lars Johan Brodkorb…

8 04 2014

In het najaar 2013, niet zolang na het YEC in Brest,  legden we de Deense Trine Brentzen, winnares Youth European Championship 2013 in Europe (dames), enkele vragen voor.  Naar aanleiding van haar medewerking aan de wedstrijdbegeleiding van de Belgen in Torbole (samen met Jacob Cholewa) publiceren we de antwoorden, die ze toen gaf.

Dezelfde vragen legden we toen ook voor aan de Noor Lars Johan Brodkorb, de winnaar van het YEC in Brest bij de mannen (na een bewogen en fel bediscuteerde  finale … !) Zijn antwoorden vind je na die van Trine !

(De vragen hadden we hen gesteld als extra insteek voor een artikel in Varen, dat er echter ten vroegste pas komt in de editie van juni ).

Trine Brentzen

Nationaliteit: Deense
Leeftijd: 18 jaar
Gewicht : 58,5 kg
Lengte: 1m 75 cm
Aantal jaren Europe: 3 jaren
Voorheen gezeild in: Optimist, Yngling (just for fun), zoom8, 29’er
Romp : Osis
Zeil : WB
Wat vind je tof aan Europe zeilen ?
Het is een klasse met getalenteerde zeilers, die willen winnen en ernstig trainen. En zelfs als je elkaar als vijanden beschouwt op het water, kun je in deze groep als vrienden met elkaar blijven omgaan op het land. Maar het bootontwerp is natuurlijk ook belangrijk: het combineert fysieke uitdagingen met tactische.

Welke wedstrijd vond je de leukste om zeilen ?
Dat is een moeilijke, omdat ik zo graag wil winnen … Mijn beste wedstrijd zal wel nog steeds het wereldkampioenschap Zoom8 in 2009 zijn. We hadden alle soorten weer, en dan bedoel ik werkelijk alles: van 2 tot liefst 42 knopen. Het was nogal schrikwekkend toen de storm overkwam. Het vergde van mezelf en de andere zeilers het uiterste, en nog iets meer … Maar het bewees dat we kunnen zeilen in bijna alle omstandigheden.
Maar de leukste wedstrijd was de “tour de Øresund” 2013, die ik in een Hobie Tiger zeilde : een lange afstandsrace, chill and fun!

Zeil je eigenlijk het ganse jaar door ?
Zeker ! Enkel dik ijs en duisternis houden echte Vikings aan de wal ! ‘s Winters gaat de zon bij ons in Denemarken wel vroeg onder, bijna na schooltijd. Omdat het tot -15 graden vriest kunnen we toch maximaal 1,5 uur per keer en zo’n 6 uur per week op het water doorbrengen. De ijspegels hangen dan aan onze giek ! Maar tijdens de zomer trainen we drie maal per week en zeilen we regatta in de weekends. Dan zitten we wekelijks gemakkelijk 15 tot 18 uren op het water.

Waarom ben je een winnaar ?
Omdat ik een realistische optimist ben. Omdat ik mijn doelen goed bepaal. En omdat ik discipline heb. Ik vergeet ook niet elke overwinning te vieren: het is belangrijk om jezelf wat op te monteren, zeker als het “grote doel” nog veraf lijkt !
Iedereen kan een winnaar worden. Maar je moet je doelen goed bepalen. En er in geloven dat je ze kunt halen. Vervolgens moet je een plan maken hoe je dat zult aanpakken. Tussen haakjes: een goede test om te checken of je doelen wel realistisch zijn, is ze luidop te verkondigen …

Ga je door in Europe of verander je van klasse?
Ik ben met Europe zeilen gestopt onmiddellijk na het wereldkampioenschap. Dat was ook het plan: een medaille halen op het Jeugd Europees én Wereldkampioenschap en dan uittesten welke Olympische klasse me het beste ligt. Ik heb mijn Europe onmiddellijk verkocht, zodat ik niets heb om op terug te vallen. Nu zeil ik Hobie 16 om na te gaan of de Nacra 17 een goede keuze zou zijn. Maar ik ga ook nog de 49-er testen en RSX windsurfen. Ik wil zeker voor een Olympische carrière gaan. Is het niet voor 2016, dan 2020.

Lars Johan Brodkorb

We publiceren zijn antwoorden in het Engels.

brodkorf ligt

Age: 18, born in 1995
Nationality : Norwegian
Weight: 80 now but 77-78 in the championships
Height: 187 cm
Years sailing europe dinghy: 4 years now. I started briefly in the autumn of 2009. My first season was in 2010, when I qualified as last Norwegian for the world championship.
Previous class(es): Optimist, I started the spring when I turned 9. I sailed the optimist until I was 14 years old and 65 kg.
Boat type:Winner boat
Sail type : Green sails

Whats fun about sailing the Europe?
The Europe has all the trimming options necessary for advanced manipulation of the sails. It’s a boat which is very maneuverable and it is possible to adapt masts and sails to the sailor. I think it’s very nice that sailors of all weight classes can compete with almost the same starting conditions. It’s possible for a light sailor to win in heavy wind and it’s possible for a heavy sailor to win in light wind. Most of all I enjoy sailing downwind because there is almost no limits to how fast it’s possible to sail. The higher waves the more fun. Sailing the Europe is like surfing, but you don’t have to wait 5 minutes for each wave.

What was the nicest race you sailed so far? Why?
What is really nicest. I think the most exciting regatta I sailed was the optimist worlds in 2008 in Turkey. I think the great competition in the optimist class is impossible to recreate in any other class. On my part I don’t like to classify the races, but my most exciting race in the Europe class was sailing in Hankoe (norwegian letter) in the national cup. We had 35 knots of wind and huge waves. The most fun you can have if you can manage to sail the boat.

However, I love to sail team racing. I think my best experience was not actually sailing in an actual team race, but watching the final of the 2008 optimist team racing worlds. It was Singapore vs Puerto Rico. The incredible team work of Singapore was such a great show that I can’t forget it, ever. Norway finished 9th, but really I would pay money just to watch.

Nowadays I think nothing is better than winning a team race with the perfect combination (in my opinion), 3456. This means the team came together from 3rd to 6th and won because the other team had 1278, and in team racing the team without the first place wins, if the score is equal. Even though I left the optimist officially in 2009 I still sail the optimist every now and then and it is just as fun.

Do you sail the whole year through? How many hours a week do you sail/train during sailing season?
In Norway we have at least 3 months were we don’t sail. December, January and February. Many years the water has become ice and we can’t sail, but I don’t think we would if it was not ice either. It’s quite cold in the winter. To keep the motivation, sometimes it is better to stay away from sailing for some months. Usually I have two training days in the weekdays and two more days of regatta or training in the weekend. I have gone to school while sailing all these years, and I also like to do other sports. I think the hours of training may not be the important thing, but that you are ready to train when you are at the training avenue. I think that it is just as valuable to think about your technique or tactics on land, but in the end you have to be on the water and practice to make your thoughts reality. In the summer I usually sail much more than in the rest of the year. This year has been a new experience because I went to most of the international regattas in the spring and summer as well. The best training is actually to be in the championships and compete.
Why are you a winner?
Because I always try to improve my performance. I have come second many more times than first in my sailing career, and when I don’t win is when I improve most. I think that my good downwind speed has helped in many regattas that I have won this year, and this speed came because I thought downwind was fun, and I knew there was a lot to improve in this area. Not much is better than sailing downwind in 16 knots in the Europe class in big waves, and the things that are better are much harder to find and lasts much shorter. I would rather have fun for a long time sailing downwind in the Europe than “superfun” for a minute if I went to some other event.

Will you keep sailing europe or do you change class?
I will keep sailing the Europe, although I do try other classes from time to time in order to have fun.

Do you have any olympic ambitions?
No, but I would participate if I could. I think it’s possible that I will sail the Finn class some time in the future, but we will see.

One more thing: When I came to the world championship in Turkey in 2008 they asked what class I will sail after the optimist. In this note I was supposed to write 2 things. First I wrote Europe. I didn’t know what to write second and so the other sailors said I should write Finn class, and so I did. I did not even know what kind of boat it was. Today it is actually the most likely continuation of my sailing career if I ever choose to leave the Europe, which is rather ironic.

 

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: